התקשרי ליעוץ היום

טיפול באקנה הורמונלי

לפני כמה ימים הופיעה בקליניקה שלי דינה, מטופלת ותיקה שלי בגיל העמידה. “תראי מה קורה לי…”, התלוננה בפני שעה שהצביעה על פצעי האקנה שעיטרו את סנטרה. נכון זה מוזר לפגוש אישה בגיל כזה עם פצעי בגרות אבל תתפלאו התופעה אינה כה חריגה כמו שאתם סבורים. אחד הגורמים הנפוצים ביותר להופעת אקנה הוא שינויים הורמונליים. בגיל ההתבגרות אומנם גוברת פעולתן של בלוטות החלב ועולה הסיכון להפתחות אקנה, אך בכל שלב בחיים בו קיימת פעילות הורמונלית חריגה עלולים להופיע פצעי בגרות אשר ייעלמו מיד לאחר שמאזן ההורמונים יחזור לתקינותו. אילו סוגים של אקנה הורמונלי ישנם, ומהם הדרכים בהן יש לנקוט לשם טיפול באקנה הורמונלי? הנה התשובה.

Portrait of beautiful young woman removing pimple from her face in a bathroom home.

מתי יופיע אקנה הורמונלי

אקנה על רקע הורמונלי עלול להופיע אצל נשים בסמיכות למחזור החודשי, אז עוברות הנשים שיוניים הורמונליים ברמת ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון, אשר עשויים בסופו של דבר להביא לפעילות מוגברת של בלוטות החלב ולהתפתחות אקנה. בדרך כלל לקראת סוף המחזור החודשי מופיעה עלייה ברמת האנדרוגנים, כלומר ההורמונים הזכריים, הנמצאים גם בגוף האישה. עלייה זו מעוררת את בלוטות החלב, וכתוצאה מכך עלולה להתפתח אקנה.

תקופת ההריון ידועה אף היא כתקופה סוערת הורמונלית, ואצל נשים רבות מתחילה להופיע אקנה בטרימסטר השלישי להריון. כתוצאה משינויים הורמונליים, בלוטות החלב מתפקדות ביתר שאת וגורמות בסופו של דבר להופעת אקנה.

תקופה נוספת בה עלולה להתפתח אקנה אצל נשים היא תחילת גיל המעבר. בתקופה זו האישה מפסיקה להפריש את הורמוני המין הנשיים וקיים ביטוי מוגבר של אנדרוגנים, אשר מפעילים את בלוטות החלב וגורמים להופעת אקנה. ומכיוון שעל פי מחקרים אחרונים שימוש בתחליפי אסטרוגן אינו מומלץ עדיף לטפל בפצעים באמצעים קוסמטיים.

אבל לא רק נשים סובלות מאקנה הורמנלי גם המין הגברי קיבל כאן את חלקו. אקנה הורמונלי אצל גברים מתרחש לרוב בגיל ההתבגרות. הורמוני המין הגברי מופיעים ברמה גבוהה מאוד, ומשפיעים על התפתחות מערכת המין הגברית, גדילת מסת השריר, צמיחת שיער וכדומה. בין היתר ההפרשה המוגברת הטבעית של האנדרוגנים גורמת להפעלת בלוטות החלב ולעלייה בשכיחות האקנה, ולכן בנים רבים בגיל ההתבגרות סובלים ממנה. אצל רוב הגברים הופעת האקנה על רקע הורמונלי מפסיקה עם סיום גיל ההתבגרות.

תשאלו למה זה חשוב לדעת את מקור האקנה? מהסיבה הפשוטה ביותר. ככל שנדע מהו מקור האקנה כך נוכל לדאוג לביצוע טיפול באקנה הורמונלי באמצעים המתאימים ביותר עבורו.

Skin.

דרכי טיפול באקנה הורמונלי

ראשית כדאי לדעת כיצד לא לטפל. בחירה עצמאית של מוצר לטיפול באקנה ללא מרשם היא ברוב המקרים בחירה גרועה. גם לא מומלץ להזמין תכשירים מסוג זה דרך האינטרנט, או בעקבות המלצת חברים. וגם להוציא קומודונים (שחורים או לבנים) לבד זה לא רעיון טוב, ובוודאי שלא מומלץ לנקז לבד את תוכן הפצעים. כדאי שתזכרו כי כל החיטוט הזה עלול לגרום להחמרה ולהסתיים בהופעתן של צלקות מכוערות.

בעבר נהגו לחשוב שטיפול באקנה מחייב פנייה לרופא, אולם כיום הטיפול באקנה הוא בעיקר נחלתה של הקוסמטיקאית. אצלה תמצאו את כל הציוד, המכשור, הידע והאפשרויות לטיפול באקנה. קוסמטיקאית תדאג לאיבחון ראשוני לאחר היכרות עם המטופל ומצב בריאותו. היא תבצע בדיקה פיזית מתחת למנורה מיוחדת ותתרשם ממצב העור. בעת טיפול באקנה הורמונלי היא תעשה שימוש במרכיבים הפעילים הנכונים כגון: רטינואידים (לא מיועד לנשים בהריון) חומצה אזאלית, חומצות אלפא ובתא הידרוקסי, מרכיבים נוגדי דלקת ואנטי חיידקים. אבל לא הרכיבים הם אלו שמרפאים אלא אשת המקצוע. היא זו שאחראית לריפוי האקנה והיא מבינה את השפעתם של החומרים השונים, הידע שלה הוא זה שיגרום לאקנה להעלם. לא מאמינים לי? תשאלו את דינה.

* התוצאות הן אינדיווידיואליות ועשויות להשתנות מאדם לאדם

אשמח לעמוד לרשותכן בכל סוגיה או שאלה
שלך ובשבילך,
שושי קורן,
קוסמטיקאית מוסמכת.

טל: 052-3354558 (ניתן גם לשלוח הודעה בוואצאפ)
אימייל: beautykoren@gmail.com

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *