התקשרי ליעוץ היום

דרכי טיפול לפיגמנטציה בפנים

אהבת השמש משמעה פיגמנטציה בפנים, טיפול ארוך

“תיראי מה קרה לי…”, התלוננה בפני אחת המטופלות שלי בקליניקה לאחר שהסירה את המייק אפ שהניחה על פניה. הבחנתי בכתם פיגמנטציה בינוני שישב על לחייה השמאלית. “מאיפה זה בא?”, שאלה כמעט על סף הבכי. לרגע שקלתי לומר לה שפיגמנטציה באה מאהבה, אבל לא הייתי בטוחה שאובן כראוי על ידה. שהרי פיגמנטציה מעידה לרוב על כך שאנו אוהבים את השמש, וכי השמש ממהרת להחזיר לנו אהבה בחזרה ומבטאת אותה בכתמים על הפנים, כאלו שאף מגבון לח לא יצליח להסיר. אז בואו נבדוק איך נוצרת פיגמנטציה בפנים, טיפול שכדאי לבחור, והאם כל הכתמים שעל עורנו הם באמת מאותו מקור.

איך נוצרת פיגמנטציה בפנים

כאמור כתמי עור הם לרוב תוצאה של הצטברות פיגמנט המלנין. זהו הפיגמנט האחראי לצבע העור, השיניים והעיניים. הוא נוצר בעומק האפידרמיס, כלומר השכבה החיצונית של העור. מטרתו של המלנין היא בעיקר להגן על עורנו. אולם לצערנו, לא תמיד זה אכן עובד כך. לעתים כשעורנו נחשף לשמש, פיזור הפיגמנט לא נעשה באופן אחיד על שטח העור. לכן נוצרת הצטברות של הפיגמנט במקום אחד. לעובדה זו יכולות להיות סיבות שונות, ואכן הסיבה העיקרית היא חשיפה לשמש ללא הגנה. אך גורמים נוספים כגון הורמונים, יכולים להשפיע אף הם. לכן פיגמנטציה יכולה להיגרם בעקבות נטילתן של גלולות למניעת הריון או לחילופין הריון. כמו כן תחליפי תרופות וגיל משפיעים אף הם על יצירת פיגמנטציה בפנים, טיפול בה יחייב אותנו להתייחס גם לגורמים אלו. גנטיקה מהווה אף היא סיבה מהותית להופעתם של הכתמים, מאחר ואנשים בהירי עור מועדים להופעתם של כתמי פיגמנטציה יותר מאשר אנשים שחומי עור.

מהם הסוגים השונים של פיגמנטציה

נהוג להתייחס אם כן למספר סוגים של פיגמנטציה. בין המוכרים שבהם מדובר ב”מלזמה”. אלו הם כתמים המופיעים בדרך כלל על עצמות הלחיים, המצח ומעל השפה. כתמי המלזמה אכן יופיעו בעקבות שינויים הורמונליים וגורמים גנטיים.

כתמים אחרים נוצרים בעקבות תהליך דלקתי. אלו לרוב מופיעים בבעלי עור שחום, לאחר תהליך דלקתי כלשהו, כדוגמת פצעי אקנה. וישנם כתמים הנוצרים כתוצאה מחשיפה לשמש. אלו הם “כתמי שמש” לבנים המופיעים על הפנים, הידיים ולעתים גם על הצוואר ואזורים אחרים בגופנו החשופים לשמש.

ראוי לציין כי לא כל כתם מקורו בפעילות יתר של המלנין. ולכן לרוב מחלקים את הפיגמנטציה לשניים, לפיגמנטציה תפקודית ולפיגמנטציה אנטומית. זו האחרונה נוצרת כתוצאה משגשוג של מלנוציטים, אותם תאים בעלי שלוחות ארוכות, הדנדריטים, הנשלחים אל התאים הסמוכים וגם כלפי מעלה לשכבות העליונות של האפידרמיס. בתוך אותן שלוחות נדחסים גרגרים זעירים המכילים את הפיגמנט. ואילו הפיגמנטציה התפקודית היא אכן תוצר של פעילות יתר של פיגמנט המלנין. לכשנבין מהיכן נובעים כתמי פיגמנטציה בפנים, טיפול בהם יהיה טוב יותר.

פיגמנטציה בפנים – טיפול

יש לציין כי טיפול בפיגמנטציה מחייב את המטופלים בלא מעט סובלנות. את הטיפול בפיגנמטציה תפקודית, נבצע באמצעות חומרים פעילים קוסמטיים. אלו מצד אחד מאטים את קצב ייצור המלנין, ומצד שני מביאים לקילוף העור. את הקילוף לרוב נבצע בקליניקה, כמובן לאחר אבחון סוג העור. הדרך להסרת  פיגמנטציה בפנים, טיפול על ידי שימוש בפילינגים בעוצמות ובהרכבים שונים שיותאמו לסוג העור.

את המשך הטיפול נבצע בבית עם תכשיר מקלף עדין. בנוסף, נשתמש בחומר הדואג לדכא את המלנין, אותו יש למרוח באופן יומיומי, פעמיים ביום, בוקר וערב. את המקלף העדין רצוי למרוח בשעות הערב. בנוסף, מומלץ להשתמש במסנן קרינה ברמה של 30SPF לפחות בכל יציאה מהבית, ולא כדאי להסתמך על מסנן הקרינה של המייק אפ. כמו כן עדיף שקרם ההגנה יכלול נוגדי חמצון כנגד רדיקלים חופשיים.

* התוצאות הן אינדיווידיואליות ועשויות להשתנות מאדם לאדם

שמח לעמוד לרשותכן בכל סוגיה או שאלה
שלך ובשבילך,
שושי קורן,
קוסמטיקאית מוסמכת.

טל: 052-3354558 (ניתן גם לשלוח הודעה בוואצאפ)
אימייל: beautykoren@gmail.com

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *